Cookie-urile ne ajuta sa va oferim servicii mai bune. Prin folosirea site-ului, confirmati ca sunteti de acord cu folosirea lor de catre Uvx.ro. Afla mai multe informatii.

Care este presiunea ideală în roțile de mtb?

Publicat de System 15.06.2018 0 Comentarii Noutati,

Care este presiunea ideală în roțile de mtb?

 

Presiunea în anvelopele de bicicletă este un lucru foarte “intim”, în sensul că ce e bun pentru tine poate fi foarta rău pentru mine. Este ca vinul, perceput diferit de fiecare dintre noi, în funcție de organismul nostru. De aceea, îți spunem din start că nu putem răspunde la întrebarea din titlu :)

Totuși, îți vom oferi mai jos câteva linii directoare și exemple pentru a încerca să stabilești singur presiune cea mai bună pentru tine. Se pare că există șase aspecte de care trebuie să ții cont în procesul de aflare a presiunii ideale pentru tine în roata de mtb.

 

 

1. Greutatea ta – Modul cum se comportă o anvelopă la o anumită presiune ține de greutatea ciclistului. Spre exemplu, unui rider de 66 kg i se poate părea prea mare o presiune de 2,4 BAR într-o anvelopă de 26x2.25, roții lipsindu-i aderența în teren. Pe de altă parte unui ciclist de 113 kg i se poate părea această persiune prea mică.

2. Volumul anvelopei – Volumul anvelopei și presiunea sunt strâns legate între ele. Volumul anvelopei contează la modul cum presiunea este resimțită. Spre exemplu 2,4 BAR într-o anvelopă de cursieră este aproape dezumflată în timp ce 2,4 BAR într-o roată de 26x3.8 se simte „piatră”. La presiunea asta roata sare ca o minge în loc să amortizeze denivelările drumului.

3. Terenul – Cum sunt drumurile din zona ta? Rapide, cursive sau pline de bolovani? Dacă sunt multe pietre, ai în vedere o presiune mai mare în roți, petru a împiedica penele și strica pereții laterali ai anvelopei.

4. Stilul de pedalat – Modul cum te dai contează la fel de mult ca locul unde te dai. Cu cât te dai mai agresiv cu atât este posibil să fie nevoie să ai presiune mai mare în roți. Ești atent pe traseu? Încerci să alegi linia cea mai „curată” sau îi dai înainte cu putere indiferent de teren? Obișnuiești să ții roțile pe pământ sau îți place să sari mult?

5. Lățimea jantei – Aceasta are un rol foarte important când vrei să afli cât de mică poți avea presiunea fără ca performanțele să aibă de suferit. O jantă lată se descurcă mai bine la susținerea unei anvelope în comparație cu o jantă îngustă. O jantă mai lată îți va permite să folosești o presiune mai mică în roți fără ca anvelopa să se plieze.

6. Construcția anvelopei – Modul cum este construită carcasa anvelopei contează la cum vei simți roțile în funcție de presiunea folosită, similar cum greutatea ciclistului contaeză la alegerea presiunii. Anvelopele cu TPI mare (threads per inch – densitatea împletiturii firelor de material dintr-o anvelopă) sunt în general mai suple în comparație cu cele cu TPI mic. Este posibil să-ți dai seama că e nevoie să crești presiunea în roți dacă treci de la o anvelopă cu TPI mic la una cu TPI mare. De asemenea, anvelopele care dispun de pereți laterali mai robuști / cu protecție la pană, cât și anvelopele tubeless/UST, e posibil să poata fi folosite și cu presiune mai mică, oferind aceeași performanță ca anvelopele mai ușoare cu pereți mai subțiri și carcase mai suple.

După cum observăm, presiunea ideală în anvelope nu este ușor de aflat, dar asta nu trebuie să te descurajeze. Este suficient să faci câteva teste, iar în funcție de cum te simți, să ajustezi presiunea.

Spre exemplu riderul nostru Daniel Balaure de la Silverback România, folosește în concursuri presiunea de 1,8 BAR el având o greutate de 70 kg și anvelope de 29x2.25. Dacă traseul are noroi sau nu e multă stâncă, mai scade presiunea. Ce trebuie reținut este că la mtb, dacă ai anvelopele puțin mai moi nu înseamnă că mergi mai încet ci mai repede, pentru că rulezi mai fluid peste denivelări.

 

 

Dan Mazilu, redactor la revista Freerider.ro, folosește cam aceeași presiune și anume 1,8 – 2 BAR la o greutate a sa de 75 kg și pentru o anvelope de 29x2.0. „Presiunea în roți e ceva foarte subiectiv și personal ținând de stilul fiecăruia”, spune el. „În concursuri eu nu prea protejez bicicleta și îi dau tare la vale chiar dacă înseamnă să ar printre bolovani. Așadar o presiune puțin mai mare e utilă. Pe de altă parte la deal e posibil să sufăr puțin din cauza disconfortului însă mă bazez pe suspensii că atenuează cât mai mult din denivelări”.

 

 

În ultimii ani anvelopele au evoluat și s-au modificat, fiind azi mai mari. Ca să nu ți se pară totuși o misiune imposibilă treaba asta cu presiunea ideală din roți, iată mai jos câteva valori standard de la care poți pleca pentru a afla ulterior presiunea care este cea mai bună pentru tine.

  • 1,8 BAR pentru anvelope 27,5/29 x2.35 -2.4 tubeless, fără cameră
  • 2,0 BAR pentru anvelope 27,5/29 x 2.35 -2.4 cu cameră
  • 1,2 BAR pentru anvelope 27,5/29 x 2.8 – 3.0 tubeless
  • 1,4 BAR pentru anvelope 27,5/29 x 2.8 – 3.0 cu cameră

 

Articol preluat din bikeradar.com și enduro-mtb.com, tradus și adaptat.

Lasa un comentariu